Методичні рекомендації щодо вивчення предмету «Фізична культура» у
2017-2018 навчальному році
Початкова школа
У 2017/2018 навчальному році учні
початкових класів навчатимуться за навчальними програмами, затвердженими
наказами Міністерства
освіти і науки України від 05.08.2016
2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для
1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» (у якому затверджено
зміни до програми «Фізична культура») та від 12.09.2011 № 1050 «Про навчальні
програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
У 2017/2018
навчальному році вивчення фізичної культури у 1-4 класах здійснюватиметься за
навчальними програмами:
‒ «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних
закладів. 1-4 класи» (авт. Т. Круцевич та
ін., 2016);
‒ спеціальна медична група 1-4
класи «Фізична культура для спеціальної медичної групи. 1-4 класи (авт. В.
Майєр, 2006).
Типові навчальні плани
початкової школи складені на виконання Закону України "Про загальну середню освіту" та затверджені наказом Міністерства освіти і
науки України від 10.06.2011 № 572 «Про Типові навчальні плани початкової
школи» (зі змінами).
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів у
2017/2018 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» у 1-4 класах
в інваріантній складовій передбачено – 3 години на тиждень.
Інформуємо,
що частину навчального навантаження з фізичної культури у початковій школі (до
1 години на тиждень) можна використовувати на вивчення окремих навчальних
предметів, що забезпечують рухову активність учнів (хореографія, ритміка,
плавання тощо), за наявності відповідних умов, педагогічних кадрів та
навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і науки України.
Обсяг
домашніх завдань визначається згідно з Державними санітарними правилами і
нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та
організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).
У 1-му класі домашні завдання не задаються.
У
2-4 класах обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати
часу на їх виконання не перевищували: у 2-му класі – 45 хвилин; у 3-му класі –
1 години 10 хвилин; 4-му класі – 1 години 30 хвилин.
Недопустимим
є перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках,
зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць,
виконання додаткових завдань і вправ, тощо.
Домашні
завдання не задаються учням на вихідні, святкові та канікулярні дні.
5-11 класи
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів у
2017/2018 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» у 5-11
класах в інваріантній складовій передбачено:
5-9 класи – 3 години на тиждень;
10-11 класи – 2 години на
тиждень;
10-11 класи спортивного та військово-спортивного
профілів – 5 годин на тиждень.
Години
з фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого
навантаження учнів.
При
складанні календарного планування на навчальний рік слід враховувати місцеві
кліматичні умови, матеріальну базу навчального закладу тощо.
У 2017/2018
навчальному році вивчення фізичної культури здійснюватиметься за навчальними
програмами, рекомендованими
Міністерством освіти і науки України:
5-9
класи – «Фізична культура. 5-9 класи» (авт. Т. Круцевич та ін., оновлена програма відповідно до наказу
№ 52 Міністерства освіти і науки України від 13.01.2017 р. та наказу №201
від 10.02.2017 );
10-11 класи – «Фізична культура для
загальноосвітніх навчальних закладів. 5-11 класи» (за ред. С. Дятленка, розміщено
на сторінці http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/educational-programs/);
спеціальна медична група 5-9 класи «Фізична
культура для спеціальної медичної групи. 5-9 класи» (авт. В. Майєр, В. Деревянко);
спортивний профіль – «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних
закладів. Спортивний профіль. 10-11 класи»
(авт. В. Єрмолова та ін.).
Інваріантна складова Типових навчальних планів, до
якої входить навчальний предмет «Фізична культура», є однаковою для всіх
загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування та форми
власності.
У контексті Концепції «Нової української школи» школа має навчити дітей використовувати знання і вміння, отримані в
процесі навчання, для вирішення повсякденних проблем і життєвих ситуацій, тому заняття фізичною культурою
повинні увійти до звички школяра. Рух, змагання, самоствердження – природна
суть фізичної культури і спорту.
Випускники
школи – це патріоти України, які знають її історію; носії української культури,
які поважають культуру інших народів; вільно спілкуються державною мовою,
володіють також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними
мовами, мають бажання і здатність до самоосвіти, виявляють активність і
відповідальність у громадському й особистому житті, здатні до підприємливості й
ініціативності, мають уявлення про світобудову, бережно ставляться до природи,
безпечно й доцільно використовують досягнення науки і техніки, дотримуються
здорового способу життя.
Основною
метою навчального предмета «Фізична культура» є: формування в учнів стійкої
мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної
підготовленості; гармонійний розвиток природних здібностей та психічних
якостей; використання засобів фізичного виховання в організації здорового
способу життя.
Навчальний
предмет «Фізична культура» надає змогу:
‒
створити цілісну уяву про вплив занять фізичними вправами на розвиток
особистості;
‒
оволодіти технікою рухових дій;
‒
набути навичок організації та методики проведення найпростіших форм занять
фізичною культурою;
‒
сприяти профілактиці шкідливих звичок тощо.
Опанування
змісту фізичної культури, як базового навчального предмета здійснюється за
навчальними програмами, які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки
України.
З 2017/2018 навчального року набирає чинності оновлена навчальна
програма «Фізична культура» для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних
закладів, у якій імплементовано
компетентнісний підхід до вивчення предмета.
Структура оновленої програми є максимально інформативною для вчителя. Дана
структура дозволяє вчителю більш об’єктивно оцінити досягнення учня. У програмі
чітко висвітлені знаннєвий, діяльнісний та ціннісний компоненти. Навчання – це продукт кількості, можливостей і якості
викладання. Якщо вчитель зробить постійну якість, у нього буде кращий
результат. Якщо змінюєте якість викладання, то можете змінити і результат.
Важливо навчати школярів як навчатись, поєднувати нові знання зі старими.
У навчальній програмі виокремлено
наскрізні змістові лінії.
Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних
предметів):
‒ Екологічна безпека та сталий
розвиток
‒ Громадянська відповідальність
‒ Здоров'я і безпека
‒ Підприємливість та фінансова грамотність
Наскрізні
змістові лінії відбивають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що
послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів, та є засобом
інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями,
опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій
учнів, що визначають їхню поведінку в життєвих ситуаціях.
Очікувані результати навчальної діяльності учнів перенесені у лівий
стовпчик програми, вони є необхідними предметними компетентностями, і в той же
час, відповідають змістовим наскрізним темам.
Навчальна програма побудована за модульною системою.
Вона містить інваріантну (обов’язкову) та варіативну складову. До інваріантної
частини належать: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка,
зміст яких реалізовується упродовж кожного уроку. Практично кожен вид спорту
може бути представлений у вигляді варіативного модуля. Фахівці фізичної
культури можуть розробляти свої варіативні модулі до цієї програми. Програми
варіативних модулів мають пройти експертизу, отримати гриф Міністерства освіти
і науки України та бути оприлюдненими для загального користування. Отже,
кількість варіативних модулів з часом має зростати.
Змістове
наповнення варіативної складової навчальний заклад формує самостійно із
модулів, запропонованих навчальною програмою. На опанування обраних модулів
відводиться приблизно однакова кількість годин, але не менше ніж 18 годин.
Однак, не виключається можливість мотивованого збільшення чи зменшення
кількості годин на вивчення окремих модулів.
Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність
матеріально-технічної бази, регіональні спортивні традиції, кадрове
забезпечення та бажання учнів. Бажання учнів визначається обов’язковим
опитуванням. Перед початком навчального року шкільне методичне об’єднання
розглядає вибір та розподіл варіативних модулів у кожному класі.
Організація навчально-виховного процесу
Управління
навчально-виховним процесом із фізичної культури та позаурочною
фізкультурно-оздоровчою роботою в загальноосвітніх навчальних закладах
відбувається відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.08.2005 № 458 «Про затвердження Положення
про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних,
загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах України».
Заняття з фізичної культури і спорту в навчальних закладах проводяться
вчителем фізичної культури або особою, яка має спеціальну освіту та
кваліфікацію: тренер, керівник гуртка, групи, спортивної секції тощо (далі –
фахівець з фізичної культури і спорту).
До занять з фізичної культури і спорту допускаються учні, які пройшли
обов'язковий медичний профілактичний огляд відповідно до Положення про
медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх
навчальних закладах, затвердженого спільним наказом Міністерства охорони
здоров'я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 №
518/674, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 17.08.2009 за №
772/16788, не мають протипоказань щодо стану здоров'я, у яких визначені рівень
фізичного розвитку і група для занять фізичною культурою.
На уроках з фізичної культури повинні бути присутніми учні незалежно від рівня фізичного розвитку і
групи для занять фізичною культурою, а також тимчасово звільнені від занять.
Допустиме навантаження на уроці для тих учнів, які
за станом здоров'я належать до підготовчої та спеціальної груп і відвідують
уроки фізичної культури, встановлює вчитель.
Медичне обстеження учнів проводиться щорічно в
установленому законодавством порядку. Учні, які не пройшли медичного
обстеження, не допускаються до фізичного навантаження на навчальних заняттях.
Поділ
класу на групи дівчат і юнаків під час вивчення предмета в
10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128. За наявності можливостей уроки фізичної культури в 5-9 класах варто проводити для хлопців та дівчат окремо.
10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128. За наявності можливостей уроки фізичної культури в 5-9 класах варто проводити для хлопців та дівчат окремо.
При формуванні розкладу навчальних занять на тиждень
не рекомендується здвоювати уроки фізичної культури або проводити їх два
дні поспіль.
Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на відкритому
повітрі за
умови, що температура повітря не нижча:
8°С
– для учнів 1-2 класів;
8°С
- -11°С – для учнів 3-4 класів;
12°С
– для учнів 5-7 класів;
-12°С
- -15°С – для учнів 8-11 класів.
Медико-педагогічний
контроль
Медико-педагогічний контроль за фізичним
вихованням – невід`ємна частина навчального процесу та медичного обслуговування
учнів у загальноосвітньому навчальному закладі, що включає заходи, спрямовані
на оптимізацію, безпеку та ефективність фізичної культури. Він входить до обов’язкових функцій
педагогічних працівників навчального закладу і відбувається відповідно до
спільного наказу Міністерства охорони
здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням
учнів».
Організація
занять з учнями підготовчої та спеціальної медичної групами
Розподіл
учнів на медичні групи здійснюється відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках
фізичної культури, затвердженої спільним наказом Міністерства охорони здоров’я
України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674. Списки учнів, які належать до підготовчої та спеціальної
груп відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках
фізичної культури, затверджуються наказом керівника навчального закладу на
поточний рік і доводяться до відома класного керівника, учителя фізичної
культури.
Учні, які за
станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові
уроки фізичної культури. Заняття проводяться за загальною програмою фізичної культури,
але з можливою затримкою складання відповідних нормативів. Оцінювання учнів –
за теоретико-методичні знання та техніку виконання вправ. Рекомендовані заняття
у фізкультурно-оздоровчих групах загальної фізичної підготовки, прогулянки,
ігри й спортивні розваги. Участь у змаганнях – за додатковим дозволом лікаря.
Учні, які за результатами медичного огляду
тимчасово віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов’язкові
уроки, але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного
розвитку, які їм не протипоказані. Таким учням можна виставляти поточну оцінку
за знання і техніку виконання корегувальних вправ (за сприятливих для учня
умов), а наприкінці навчального року виставляється «зараховано».
Окрім того, за наявності умов, для учнів
спеціальних медичних груп організовуються два додаткові заняття, які за
навчальними програмами «Фізична культура для спеціальних медичних груп
загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи» (авт. В. Майєр) та «Фізична
культура для спеціальних медичних груп загальноосвітніх навчальних закладів.
5-9 класи» (авт. В. Майєр, В. Деревянко ) проводить учитель фізичної культури.
До спеціальної медичної групи відносяться учні зі
значними відхиленнями в стані здоров’я, фізичного розвитку і діяльності
основних функціональних систем постійного або тимчасового характеру, що
потребують суттєвого обмеження фізичного навантаження. У спеціальній медичній
групі навчаються учні з показниками в стані здоров’я як стійкого
короткотривалого характеру (відмовлення рухомості суглобів після травми, тощо).
Тому основною формою організації навчальної діяльності є індивідуальний підхід
сумісний з груповим. Це завдання вирішується за рахунок диференціації методики
(різні вихідні положення, ступені напруження, амплітуди рухів тощо).
Списки
учнів, які за станом здоров’я відносяться до спеціальної медичної групи,
затверджуються наказом директора навчального закладу з вказівкою діагнозу
захворювання і терміном перебування в ній. Також затверджуються розклад занять
групи і прізвище вчителя (керівника групи), який має відповідну фахову
підготовку. Група включає 12–15 учнів.
На тиждень проводиться не менше 2-х
занять у позакласний час по 45 хвилин. При несприятливих кліматичних умовах
(при температурі нижчій за
10 градусів і вітряній погоді) тривалість уроку скорочується до 35 хвилин, щоб запобігти переохолодженню.
10 градусів і вітряній погоді) тривалість уроку скорочується до 35 хвилин, щоб запобігти переохолодженню.
Формування
групи здійснюється з урахуванням віку та стану здоров’я. Можливе об’єднання в групу учнів з різними захворюваннями тому, що
характер пристосування до фізичних навантажень і особливо пристосування
серцево-судинної і дихальної систем у багатьох відношеннях схожі.
Можливим
є міжшкільне об’єднання учнів у спеціальну медичну групу.
Учні спеціальної медичної групи повинні обов’язково
займатися на загальних уроках фізичної культури у відповідному одязі і взутті. Вони беруть участь у підготовчій та заключній
частинах уроків, закріплюють матеріал вивчений на заняттях у групі, а при
стійкому покращенні стану здоров’я виконують елементи рухів основної частини зі
значним зниженням фізичних навантажень, без затримки дихання, виключаючи
стрибки, психоемоційне навантаження (елементи змагань).
Фізичні
вправи прикладного й професійного спрямування не виключаються, але обов’язково
виконуються з урахуванням пристосування організму учнів до подібних
навантажень. Учні спеціальної медичної групи повинні перебувати під постійним
лікарсько-педагогічним та батьківським контролем і бути обізнаними з елементами
самоконтролю за станом власного здоров’я.
Навчальні нормативи складають тільки учні основної медичної групи, які
на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан
здоров’я.
Безпека життєдіяльності під час занять фізичними
вправами
Навчальний
предмет «Фізична культура» належить до найбільш травмонебезпечних. Тому вчителям
потрібно особливу увагу звернути на безпеку життєдіяльності під час проведення
занять.
На кожному уроці з фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах з учнями обов'язково проводяться
відповідні інструктажі (вступний, первинний, позаплановий, цільовий) з безпеки
життєдіяльності. Про проведення інструктажу робиться запис у відповідних
журналах («Журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності для учнів»
та на сторінці про зміст уроку предмета «Фізична культура» у класному журналі).
Місця для занять з фізичної культури і спорту обладнуються аптечкою
(відкриті спортивні майданчики – переносною аптечкою).
Рішення про неможливість проведення занять з фізичної культури і спорту
на відкритому повітрі у зв'язку з несприятливими метеорологічними умовами
приймають учителі фізичної культури (наказ МОН від
01.06.2010 № 521).
Усі спортивні снаряди, спортивне обладнання та інвентар, що
використовуються під час проведення занять з фізичної культури і спорту згідно
з чинним переліком типових навчально-наочних посібників та обладнання з
фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів, що визначається
Міністерством освіти і науки України, повинні бути справними і надійно
закріпленими.
Металеві конструкції, що прикріплюють обладнання на спортивних
майданчиках (волейбольні сітки, баскетбольні щити, гандбольні, футбольні ворота
тощо), мають бути жорстко закріплені і не повинні мати пристроїв, небезпечних
для гравців.
Виконувати гімнастичні вправи на спортивних снарядах учні повинні лише в
присутності вчителя або фахівця з фізичної культури і спорту, а складні
елементи і вправи – під наглядом учителя або фахівця з фізичної культури і
спорту.
Під час проведення занять на відкритому повітрі в сонячну спекотну
погоду учням необхідно мати легкі головні убори.
Домашні завдання
Домашні завдання для самостійного виконання
фізичних вправ учні/учениці отримують на уроках фізичної культури.
Вони мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час,
досягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту. У разі відставання учня/учениці у розвитку фізичних якостей
учитель (а у 8-9 класах разом з
учнем/ученицею) складає індивідуальну програму фізкультурно-оздоровчих
занять, де вказується завдання занять, фізичні вправи, послідовність їх
виконання, кількість повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю,
відмітки про виконання завдання. Самостійні заняття за індивідуальною програмою
надають учневі/учениці додаткові бонуси при оцінюванні навчальних досягнень.
На заняттях з фізичної культури рекомендуємо:
‒
здійснювати особистісно-орієнтований підхід
до навчання учнів за статевими та індивідуальними особливостями фізичного
розвитку, а також з урахуванням їхніх потреб і нахилів,
‒
навчити учнів «слухати» і «оцінювати» свій фізичний стан,
‒
добирати і використовувати різноманітні
засоби свого фізичного вдосконалення.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні
нормативи, які розроблено для кожного року вивчення модуля. Навчальні нормативи
є орієнтовними. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно
тематичного планування. Учні, які за
станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, оцінюються за
теоретико-методичні знання, техніку виконання вправ, складання відповідних
нормативів, які їм не протипоказані.
При
оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються:
особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності
учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний
час; участь у змаганнях всіх рівнів.
У
період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до
навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не
здійснюється, а також обмежується виконання вправ з максимальною інтенсивністю.
Навчально-методичне
забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних
закладах, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та
навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті
Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua) та веб-сайті Інституту модернізації змісту
освіти (www.imzo.gov.ua).
Методист з фізичної культури та ОБЖ Д.В. Деменков
Немає коментарів:
Дописати коментар